Nuffnang

MY HEART BEEP

Wednesday, August 11, 2010

PUASA DULU vs PUASA SEKARANG

Semalam berbuka per kengkawan????Pagi td aku dgr radio SINAR citer pasat puasa dulu dan sekarang apa bezanya, memacam cerita aku dengar, tp apepun aku tetap bangga berpuasa dr dulu smp sekarang heeheheh...Jom aku nk kongsi aku yang dedulu ngan aku yang sekarang...heheeh..mungkin rerata cerita kita same, so leh ler kita mengimbau kenangan dedolu bersama...heheheh

DULU
Dulu mase kekecik mana ade bazar ramadhan nie, yang ada hnylah makcik² yang meniaga tetepi jln, itupun dah leh wat air liur aku meleleh...erm antara kuih y wajib aku beli ialah agar² merah...wlpn hakikatnyer mende tue simple jer, tp ntah aku suka beli kat makcik tue bersama bihun goreng...itu antara menu wajib aku setiap hari + makanan yang mak aku sediakan....bnyknyer makan, ialah kecik, wlpn kat sekolah ustaz dah pesan jgn ikut nafsu ,tp haahahahahaah laparlah seharian x makan;p mak dan ayah lak layankan jer, ialah anak berpuasa....kui!kui!

SEKARANG
Mkn jer per yang ada, xdelah nak membeli sgt kat bazar tue, sbbnyer org skrg nie lebih pentingkan untung dr kualiti masakan, maaf kalau aku menyinggung sesiapa y berniaga di bazar, tp hakikat...time puasa nielah nak jumper @ rase kuih y pepelik, tol tak, tp bila jumper dan beli, time berbuka rase jer...aduhai mengecewakan...sedih. So jln terbaik utk keciwa dan membazir, mkn ajer masakan sendiri...kuih muih lak , jgn beli terlalu bnyk ,,kalau x sedappun xdelah keciwa sgt...

DULU
Kalau pas berbuka jer, cecepat nie solat magrib, nak g solat terawikh, wlpn isyak masuk kol 8.30-8.50 tp 8.15 dah sibuk kat masjid, beebntang sejadah cop tempat bagai dengan letak telekung, pastu kuar main...hahahaaah...Dgr jer azan, ngan badan pepeluh tue, terus amik air sembahyang nk solat jemaah....terawikh pun bkn 20, 8 jer...tp still x balik umah, sebaliknyer smbg main kat luar masjid,main bunga api, mercun, berlari sana sini, bila smp witir, masuk lek smbg solat...hehehehehe dan waktu y paling di tunggu ialah waktu makan mohre...heheheheehhe. Makcik Pakcik dulu best, diorg x kisahpun kitorg nak mkn bnyk, kitorg wat mcm tue, janji x mggu ibadah diorg dan secara x langsung mohre tue xdelah membazir....

SEKARANG
Berapa kerat jer bebudak nak g terawikh kan, mase bujang xde anak tue kau g lah terawikh dah x ramai bebudak datang masjid, kenapa erk????aku sendiri x pasti...diorg nie x enjoylah ramadhan....erm mungkin sbb makcik pakcik kat masjid skrg sombong kot x macam zaman aku dulu, ialah bebudak biasalah berenti 2 rakaat tue ade ajer ceritanyer surelah bising ksit surau tue tp x perlu lah nak marah menghalau, juz jejeling jer, aku yakin bebudak tue paham....mohre pun mesti x seseronok dulukan sebab xde bebudak mcm aku yang tukang habiskan...akhirnya bebudak skrg tak tau menikmati keindahan bulan ramadhan....y mereka tau duduk baring kat depan TV, ape ada...nothing, 0 experience....

Tue baru skit bnyk lagi sebenarnyer pengalaman yang nak di kongsi, bab curi² mkn kat sekolah, tp balik wat lembik jer konon puasa...hahahaha bila teringat terasa nakalnyer aku dulu, pastu mandi berejam-jam dlm bilik air, kekejap basuh muka ,ustaz pesan tertelan air puasa x batal, so mase basuh muka tue, memanjang jer tertelan air...hahahahahahahaha, skrg buat mcm tue haaa tanggunglah nak menggantinya, mungkin org lain x tau, tp Allah kan tau....hehehe oklah nnt kiter kongsi lagi pengalaman bersama erk..indahnyer kalau leh putar masa, aku nak berada di situ seharipun xper...

4 comments:

Ease Basri said...

Apepun perbezaan ketara yang aku rasa adalah...dulu kita lah anak... bergembira jer... takyah banyak pikir...baju raya...duit raya... semua pasal raya...now kita lak jadi parents.... hambek....semua nak kena pikir.....huhuhuhuh

lampin&buku said...

Ah...sebut pasal more....ingat dulu-dulu more kat kg.makan lauk arnab bestnyer.ntah ada lagi ke tak yer.

A N A K - A N A K K U said...

ease : uwaaa tollah tue, pk mane nk cr duit supaya anak-anak x rase kekurang berhari raya...

lampin : eee sedapnyer, skrg arnabpun susah nak crkan...heheehh

zaza said...

weeeeeeeeeeee... dtg la bebuka kat kg aku.. best wooo..

Nuffnang

MY HEART BEEP