Nuffnang

MY HEART BEEP

Thursday, December 16, 2010

HIDUP DENGAN ORANG YANG KEDEKUT

Tajuk...dah menunjukkan satu masalah besarkan....kisah nie x melibatkan akupun, aku juz share ngan korang jer, cerita sebenar drp seorang hamba Allah y tersepit dalam keadaan nie....nak telan mati mak, nak luah mati bapak...akhirnya dia kulum jer, dan makan diri dia sendiri....kesian dia.....mcm nie kisahnya....ialah dalam kehidupan sekarang nie, x semua org mampu memiliki rumah dan menyewa...so hamba Allah nie wat keputusan duduk ngan familylah, senang, dlm masa y same dia dpt menjaga kedua orang tuanya.....bila dah kawin nie, biasalah x same dgn bujang....bujang everything adalah hak milik kita, dan x perlu bincang ngan sesapa utk buat keputusan...kecuali mak ayah kitakan.....so perjalanan hidup kita mcm ok jer, wlpn ade masalah tp xdelah mkn hati berulam jantung.....So bila dia dah kawin ,dia hadapi satu masalh...ialah hidup menumpang rumah org tua, walaupun itu harta y dia beli, tp still kene berkongsikan......dapat pulak suami y selalu berkira @ leh gak di katakan kedekut....diorg selalu bergaduh.....akhirnya dah xnak bergaduh dia diamkan jer diri....dia sedih sebenarnyer, bila berkira sgt nie, kesian kat org tua...pahamlah hati org tua mudah tersentuh, tkt nnt kecik hati...suasana dlm rumah tue dah jadi x harmoni.....actually suami dia bknlah mrhkan mentuanya, tp dia marahkan anak² buah y x reti hormatkan barang org lain....kiranya hamba Allah nie hidup dgn adik beradik y ade d sekeliling...umah dedekat.....so anak² buah nak membesar.....hai...susah hati dia tau, sbb bila c suami ckp, kekadang x memikirkan perasaan org sekeliling, mungkin terlalu geram....ialah barang y di beli utk anak sendiri, tetibe org lain y pakai...beli makanan utk anak², anak mkn secubit org lain mkn smp habis...hati mane x panas...kalau akupun hati panas.....tp bila c suami melepaskan kemarahan kepada dia, dia terasa hati gak....dia bkn x ckp dgn anak buah dia, bkn x bg pesanan dgn adik beradik dia...tp bila dh hidup dgn ipar duai nie.....pepahamlah...x semua org leh terima teguran.....Kesian aku tgk dia...hilang seri wajah dia.....tertekan sgt dia.....nak tolongpun xtau mcm mane, kalau aku suruh dia pinda rumah, dia kate blum mampu, ialah anak-anak makin membesar dgn sekolah lagi....susah dia kater....lelebih gaji dia dan suami x seberapa...campur tolak cecukup jer.....aduhai kesiannya......syukur alhamdulillah kehidupan aku xdelah seteruk itu......apa y mampu aku katakan pada dia sabarlah, moga suatu hari nanti mereka akan tersedar......

2 comments:

Zura said...

nak buat cm ne..terima aje lah...

chugie said...

emm.. kena redha lah.. sebab hidup bukan hanya dengan ahli keluarga kecik, tp keluarga besar.. nak tak nak memang kene adakan yang lebih dr sepatutnye.. sabar jelah!

psst: bila kite beri makan pd orang, rezeki kita akan di murahkan allah..

Nuffnang

MY HEART BEEP