Nuffnang

MY HEART BEEP

Tuesday, April 26, 2011

BETOLKE SEBAB NASI LEMAK????



Sekarang nie hebohkan pasal nasi lemak penyebab budak² sekarang obesiti....Betol ke???? sebab nasi lemak ke???Aku x rase mcm tuepun, sebab dulu mase sekolah aku adalah antara penggemar nasi lemak kat sekolah, gpun pada aku makcik kantin tue wat nasi lemak bkn ikut sukatan santan y betol, lebih air drp nasi lemak sbb kekadang mcm rase nasi putih jer....Heheeheh....erm nie pendapat aku lah, bebudak obesiti ,atau kolestrol atau terdedah ngan memacam penyakit bahaya skrg nie, d sebabkan salah kita sendiri as a parents....ialah kita terlalu manjakan anak² kita dengan makanan yang x berkhasiat, mcm kfc, mcD, pizza hut, dunkin donut, big apple....kekadang mase dlm kandungan lagi kita dah ajar diorang.....Tue belum lagi ngan cekedis, air gas, gula² dan memacam lagi....kita kata kita sayang anak kita, tp bila dia memberontak skit, menangis, melalak , berguling, kitapun jadi lemah dan ikutkan je permintaan diorg, alasan kita, xnak dia menangis...tp kita tak sedar sebenarnya kita dah merosakkan anak² kita sedikit demi sedikit....Dulu mase kecik, aku bergulinglah, melalaklah, xkannya mak ayah aku tunaikan , biar kita nangis asalkan anak dia sihat...tp kekadang dsebabkan perasaan kita sendiripun ,ialah dulu kita x dpt, mak ayah x bagi, mungkin susah , x mampu...so kita xnk anak kita rase apa y kita rase, tue y kita tunaikan tanpa kita sedari itu adalah penyebab utama anak kita sakit...so korang renungkanlah ye nasi lemak ke penyebab obesiti ke pemakanan tidak sihat y kita berikan...

1 comment:

SyidaGorjes said...

nasi lemak itu tidak bersalah =)

Nuffnang

MY HEART BEEP